Persbericht. D66 teleurgesteld over plannen Hanzekwartier

Havens zijn in tal van gemeenten het bruisende middelpunt, zo niet in Dronten. Het Hanzekwartier is de (laatste) kans om een bruisend en uitnodigend gebied te ontwikkelen aan de havenkom. D66 is teleurgesteld over de plannen die projectontwikkelaar Van Wijnen aan het college heeft voorgelegd. De nieuwe wijk moet niet alleen bewoonbaar zijn, maar vooral leefbaar.

Masterplan
Een aantal jaren geleden presenteerde Van Wijnen al een soort Masterplan, bestaande uit onder andere woningen, een hotel en een boulevard. D66 staat kritisch tegenover grote ontwikkelaars. Praktijk is dikwijls dat de franje eruit wordt geschrapt en louter woningbouw overblijft. Dat is nu ook hier het geval. D66 pleit voor het organiseren van concurrentie op kwaliteit en prijs.

Vasthouden aan uitgangspunten
D66 vindt dat het college Van Wijnen op z’n minst moet houden aan de uitgangspunten van destijds of anders afscheid neemt van deze ontwikkelaar. Ook is D66 nog niet overtuigd van het beoogde woningaanbod. De kans is groot dat hiermee de eigen concurrentie met de Gilden wordt georganiseerd.

Gevoelige locatie
De Havenkade kan maar één keer worden uitgegeven. Dat vraagt daarom om een kritische houding en strakke regie van de gemeente. De fractie van D66 heeft het gevoel dat van beiden geen sprake is en zal zich tijdens de raadscommissie van 7 december dan ook kritisch opstellen.

Gepubliceerd op 17-12-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018