vrijdag 11 november 2016

Reactie Alexander Pechtold op overwinning Trump

Lees hier de reactie van D66-leider Alexander Pechtold op de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen.

Het is een vreselijke conclusie, maar de boodschap van verdeeldheid wint vandaag. Een man die vanaf dag één in zijn campagne gehandicapten, vrouwen, Latino’s en allerlei andere mensen beledigt, wint vandaag. Het populisme boekt opnieuw een grote overwinning. En net zoals bij de Brexit zagen peilers het niet aankomen.

Dit is erg, erg slecht nieuws voor Nederland en Europa. Trump heeft zich gekeerd tegen de NAVO en wil Europa militair niet meer steunen zoals alle voorgaande presidenten hebben gedaan sinds halverwege de vorige eeuw. Daarnaast heeft Trump in zijn campagne een andere koers tegenover Rusland bepleit. Poetin zal dit zeker vieren als een overwinning en in Oost-Europa en in Syrië proberen zijn macht te vergroten.

Ook economisch is dit een grote tegenslag. Op de korte termijn omdat de onzekerheid in de wereld toeneemt, op lange termijn omdat Trump zich nadrukkelijk keert tegen vrijhandel en dat gaat zeer tegen de belangen van Nederland Exportland in. Nederlandse banen en pensioenen kunnen hierdoor in de verdrukking komen.

Ik voel me vandaag echt beroerd door deze uitslag, maar tegelijk voel ik ook zoveel extra motivatie om de boodschap van haat en verdeeldheid niet ook ons land te laten vergiftigen. En dat moeten we in Nederland en Europa samen doen. Actief. Dit is het moment. Aan de kant blijven zitten is niet langer een optie. Apathie is niet langer acceptabel. Terwijl thuisblijvers toekijken, veranderen populisten de wereld. Ik wil de wereld laten zien dat een boodschap van optimisme en verbondenheid wel kan winnen in deze tijd. Ik hoop dat mensen mee gaan doen en zich vandaag nog aansluiten.