vrijdag 10 juni 2011

Toch een potje voor het MFG

DRONTEN/BIDDINGHUIZEN – Alweer een wonderlijke wending in de kwestie MFG (Multifunctioneel Gebied). Volgens wethouder Erik Langeweg is er een potje om het mislopen van de Europese subsidie op te vangen.

In het projectvoorstel is een soort 'vrijval' opgenomen, aldus de wethouder. Een fonds voor onvoorziene zaken. En dat compenseert de subsidie van een miljoen waarop de gemeente rekende. "Het project is niet in gevaar", benadrukte Langeweg donderdagavond in de commissie. Hij gaf daarmee antwoord op vragen van D66. Op zich goed nieuws, al betekent het tevens dat er geen buffer meer is voor tegenvallers. Verder hoopt Langeweg onder meer op een aanbestedingsvoordeel. En mogelijk blijft er iets over bij de nieuwbouw van scholen.

Hij gaat zich sterk maken voor een 'commitment' van de provincie voor fase twee van het MFG. Wil voorkomen dat de gemeente na jaren 'bouwen' achter het net vist – zoals met eerdergenoemde subsidie voor fase een is gebeurd. Zowel provincie als gemeente weigert de schuld op zich te nemen. Voor raadsleden kwam de mededeling van Langeweg als een verrassing. "Dat geld is een buffer", zei Paul Vermast (GroenLinks) in een reactie. Híer is het niet voor bedoeld."

bron: www.destentor.nl