dinsdag 15 maart 2011

Hertellen in Flevoland: op zoek naar 80 stembiljetten

AMSTERDAM – Flevoland hertelt vandaag de stemmen die zijn uitgebracht voor de Statenverkiezingen. In veertig van de 199 stembureaus zal de uitslag opnieuw worden bepaald. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Vorige week bleek dat er in Almere tachtig meer stempassen waren ingeleverd dat er stemmen waren geteld. Voor de VVD, CU en Partij voor de Dieren kunnen die tachtig stemmen net het verschil betekenen voor een restzetel. Waar de stemmen zijn gebleven, is nog een raadsel.

Gevolgen Eerste Kamer
Dat ene zeteltje erbij of eraf in Flevoland kan weer gevolgen hebben voor de verkiezingen van de leden van de Eerste Kamer. Mocht de VVD de zetel krijgen, dan stijgen de kansen voor de coalitie om een meerderheid te halen. Bij de Partij voor de Dieren is dat precies andersom.

Op 23 mei kiezen de leden van de Provinciale Staten in een besloten stemming de leden van de Eerste Kamer. Dat gaat volgens een ingewikkelde methode. Vanzelfsprekend stemmen de leden van een partij op de eigen coalitie. Echter, je kunt er ook voor kiezen om met jouw stem een bevriende partij net aan dat ene extra zeteltje te helpen. Een zetel, die het verschil tussen een meerderheid of minderheid voor de coalitie kan betekenen.

De VVD-fractie diende het verzoek voor de hertelling in bij de Commissaris van de Koningin, Leen Verbeek. Provinciale Staten willen door de hertelling vooral duidelijk maken dat de kiezer weet dat er zorgvuldig met de stemmen is omgegaan.

bron:

STEMMEN GETELD > donderdag uitslag